NEWS PHONIC

シリコンIEMをエンジニアのロブ・ルイスが語る
(Location sound recordist Rob Lewis on 2X-S, Talking about soft silicon)

プロスポーツの会場でのサウンド・キャプチャーやドキュメンタリーや長編映画のロケ収録のプロフェッショナルとして第一人者のロブ・ルイス氏はモニタリングのために2XSを利用しています。遮音性の高いIEMは外の音を無くすことが出来、密閉性は小さな音量でもはっきりと聞こえ、耳の疲れをおこさず、またシリコンはロケ特有の幅広い範囲の温度帯に対応しており、効果的なモニタリングのための適切なツールは必要不可欠だが2XSは音を正確にとらえていてその要件を満たしている。また、硬いアクリルIEMではふと落下しただけで破壊してしまい一体型のシリコンだと中部の電子機器も守っていると語っています。

フィールド・レコーディング・エンジニアのロブ・ルイス

オハイオ州出身のロブ・ルイス氏は、90年代後半にオーディオ・フリーランサーとしてロケーション・サウンドのキャリアをスタートさせました。レコーディング・ワークショップを卒業した彼は、地元や地方での仕事から始め、2000年の大統領選挙の際にはより注目度の高い仕事に就きました。スポーツ・ロケーションでの仕事に強いバックグランドを持つルイスは、「バッグ」と「カート」のスタイルの両方のオーディオ・キャプチャー《収録》を行い、幅広い制作スタイルで地元や全国のクライアントをサポートしています。20年以上の経験を持つ彼は、ロケ収録のプロフェッショナルとして第一人者の評判を築きました。

オハイオ・スタディアム(フットボール・ゲーム)

その活動期間、ルイスは従来のヘッドフォンからインイヤーモニターに移行しました。ユニバーサルフィットのシュアから始めて、すぐにカスタムフィットのイヤモニターへと進みます。そして最近、ゴールドサークルアウディオロジストとしてオハイオ州北東部に勤務するSoundcheck Audiologyの (★)ヘザー・マリュック 博士を通じてSensaphonics 2XSを入手したのです。ハードアクリルIEMからソフトシリコン製のイヤモニターに変更したことで彼のイヤモニの遍歴の旅が完結されたのです。

「俺はロケーション・サウンドミキサーの仕事で最も重要な部分であるクリティカル・リスニングのために、IEMの的確な音を真剣に求めているんだ」。

ルイスはこう言います。

「柔らかいシリコンシェルは、ロケ地の灼熱の日でもプロ・フットボールの試合での氷点下の凍えるような寒さまで、俺が仕事をしている幅広い範囲の温度帯に対応しているよ。このシリコンシェルは、どんな条件下で働いたとしても外耳道に適合し調整するので常に快適だよ。そのうえこれは体温を吸収して調整しているし、低音のレスポンスに必要な密閉性を常に維持し続ている。俺はいろいろ他社ブランドの製品も持ってるけど、Sensaphonicsのは密閉性を失うってことがないんだ。」

快適さと隔離性の他に、ロブ・ルイス氏が気に入っているもう一つの重要な利点があります。すなわちソフトなシリコンが耐久性を提供しているという事です。

「硬いアクリルでは、現場での作業で壊れやすいと感じていたんだ。実際に、落としただけで2ペアを粉々にしてしまったことがあるんだ。そして、それは高くつくんだよ!」と彼は指摘します。

「Sensaphonicsならそんなことはないよ。一体型のシリコンだからね。中のすべての電子機器も守っているよ。信じてほしいんだが、地面に跳ね返って壊れないんだよ。俺は気がついたんだ。耐久性のアップグレードは俺の人生を変えるほど大事なことだってことを。」

Rob Lewisのイヤモニター、Sensaphonics 2XS

ヘッドフォンと比較してIEMがまさしく真骨頂をみせるのは、隔離性(遮音性)です。

「目指すのはそれぞれのマイクが何をしているのかを聴くことなんだ。多くの場合、俺は左の耳で3つ、右の耳で別の4つのマイクを集中的に聴こうとしている。」

とルイス氏は説明します。

「サッカーの試合のサイドラインでブームマイクを飛ばしているとき、肝心なのは指向性マイクのパターンを聞くことなんだ。俺はそれ(外部の環境音との分離)でそれぞれのマイクアングルを変えることができる。だからいらないブリードを最小限に抑えて、ダイアログをより際立たせることができるんだよ。通常のヘッドフォンよりも、インイヤーの方がはるかに簡単だよ。2X-Sを使っていればマイクがどんな音になるのか分かるんだ。」

「実際のところSensaphonicsがパーフェクト・フィットという方法でミュージシャンの聴覚保護に重点を置いているということが、ロケーションレコーディングにとっても最高なんだ。外の音を無くせるということは、かなり小さな音量でもはっきりと聞こえてくるということだからね。そして明らかに聴力の保護に役立つよ。」

彼は続けます。

「ヘッドフォンだと、唯一の選択肢は、撮影の終わりまで耳の疲労を意味する大きなボリュームで煽り続けるということだよ。ヘッドフォンではボリュームを上げるしかないからね。撮影が終わるころには耳が疲れてしまうんだ。だけど遮音性の高いインイヤーモニターの(左右の耳での)ワンペアはその問題を解消するよ。俺のSensaphonicsなら、一日中耳に入れていても、気づかないほどだね。」

ケーブルが交換式(MMCX)の2XS(ケーブル未装着状態)
エンジニアはシリコンのカラーを選ぶ時に、外観で左右が見分けられることを好む傾向があります。現場が暗いこともあるので裏面の左右マークだけでなく左右識別が出来て便利です。

派手な選挙運動やプロスポーツの会場でサウンドをキャプチャーするときも、あるいは繊細なオーディオ要件の求められるドキュメンタリーや長編映画、そして企業のプロジェクトのときも、ロブ・ルイスの2X-Sは常に彼の手元にあります。

「その日の夜に放送されるライブ・ミックスのクラッシュ・ピースかもしれないし、映像コンテンツなどの最終編集のためのマスタートラックをキャプチャーするかもしれない。どんな時でもインイヤーモニターは俺の仕事の核心の部分なんだ。インイヤーモニターなしではどこにも行かないよ。」と彼は言います。

「飛行機に乗るときは、機内持ち込みの手荷物に入れて、映画や音楽を聴くときに俺の耳に入ってる。いつも持ち歩いているよ。そして、バッグの中には常に予備を入れてるんだ。」

Sensaphonics 2X-Sの揺るぎない再現性、快適さ、耐久性により、ルイス氏は、どのようなシナリオに遭遇したとしても“音を正確にとらえている”という確信を持つようになりました。

「プロダクション・サウンドではいつも録音・同期・総集編のトラック保護といったことを1人あるいは多くても3人でしていて、ワイヤレス周波数を探したり、マイクをセットアップしたりできる時間はごくわずかだ。だから効果的なモニタリングのための適切なツールは必要不可欠なんだ。SensaphonicsのIEMは、時間の節約と最高の結果の両方の面で本当に違いをもたらしてくれているんだ。これにまさる嬉しいことはないよ。」

Ohio native Rob Lewis started his career in location sound as an audio freelancer in the late 90s. A graduate of the Recording Workshop, he started with local and regional work before graduating to higher profile gigs during the 2000 presidential election. With a strong background in sports location work, Lewis does both “bag” and “cart” style audio capture and support for local and national clients across a wide range of production styles. With over 20 years of experience, he has built a reputation as a top location professional.

During that time, Lewis has migrated from traditional headphones to in-ear monitors. After starting with universal-fit Shures, Rob soon advanced to custom-fit, and recently completed his journey by changing from hard acrylic IEMs to the soft silicone of the Sensaphonics 2X-S, obtained through Dr. Heather Malyuk of Soundcheck Audiology, who serves northeast Ohio as a Gold Circle Audiologist.

 “I really do prefer the sound of a good IEM for critical listening, which is a huge part of the job for location sound mixers,” says Lewis. “The soft silicone shells are great across the wide range of temperatures I work in, from hot days on location to freezing cold at a pro football game. They conform and adjust to your ear canal so they are always comfortable, no matter what conditions you’re working in. They take your body heat and adjust, always maintaining that seal you need for full bass response.I don’t lose the seal with Sensaphonics, where I have with other brands.”

Besides comfort and isolation, soft silicone provides another key benefit that Rob Lewis loves: durability. “With hard acrylics, I just found them too fragile for field work. I actually shattered two pairs just by dropping them, which can get very expensive,” he notes. “That doesn’t happen with Sensaphonics. Since it’s a solid silicone mold, it protects all the electronics inside. You can bounce these things off the ground and they don’t get hurt. Believe me, I know. That upgrade in durability has been a game-changer for me.”

Where IEMs really shine in comparison to headphones is isolation. “The goal is to hear what each microphone is doing. Many times, I’m trying to critically listen to maybe 3 mics in my left ear and another 4 in my right,” Lewis explains. “If I’m flying a boom mic on the sidelines of a football game, it’s very critical that I hear the pattern of directional microphones. That lets me adjust the mic angle to minimize unwanted bleed and make the dialog more present. That’s a lot easier with in-ears than with regular headphones, which let in far too much ambient sound. When I’m using my 2X-S, I know what my microphones are going to sound like.”

Lewis acknowledges that the isolation he gets from his 2X-S is also a key to hearing health. “The fact that Sensaphonics is focused on hearing health for musicians makes them a perfect fit for location recording. Eliminating outside sound means you can hear things much more clearly at a significantly lower volume, which obviously helps protect your hearing,” he says. “With headphones, your only option is to crank up the volume, which mean lots of ear fatigue by the end of the shoot. A good pair of isolating in-ears eliminates that problem. With my Sensaphonics, I can go all day and not even realize they’re in my ears.”

Whether he’s capturing sound at loud political campaign rallies and professional sports venues or more subtle audio requirements for documentaries, feature films, and corporate projects, Rob’s 2X-S is always on hand. “It might be a crash piece with a live mix that will air that night, or it could be capturing pristine isolated tracks for post production. No matter what the situation, my in-ears are a mission-critical part of the job. I really don’t go anywhere without them,” he says. “When I fly, they are on my person – either in my carry-on, or in my ears for movies or music. And there’s always a backup in my bag.”

With the fidelity, comfort, and durability of his Sensaphonics 2X-S, Lewis is now much more confident that he’s capturing sound as accurately as possible in any given scenario.

“Field production is a visual medium, so nearly everyone on location – cameras, lights, producers, makeup, etc. – is focused on the picture,” he explains. “Production sound is usually only 1-3 people for recording, sync, and protection of the whole overall soundtrack. With very little time for finding wireless frequencies, setting up mics, etc., having the right tools for effective monitoring is a must. These Sensaphonics IEMs really make a difference, both in terms of saving time and delivering the best results. I couldn’t be happier with them.”

合わせて読みたい関連記事

Comments are closed.